סופגניה אחת עם שתי קטגוריות שונות

לאחרונה פורסמה בעיתון דה מרקר ידיעה העוסקת בשילובן של נשים חרדיות שבשוק העבודה, ובפרט בהיי-טק. בתוך הידיעה היה ניתן למצוא את הגרפים הבאים:

הגרף הראשון מבקש להציג את התפלגות העובדים בהיי-טק ואילו הגרף השני מבקש להציג את התפלגות העובדים בכלל המשק הישראלי. שני הגרפים חוטאים ליעודם כיוון שהם מציגים השוואה בין מגזרים אשר משתייכים לקטגוריות שונות לחלוטין. כך, יוצרי הגרף עושים השוואה בין חרדים (קטגוריה דתית), ערבים (קטגוריה של לאום) וגברים ונשים (קטגוריה של מגדר).

הבעיה העיקרית במקרה הזה היא שהקטגוריות אינן מובחנות דיו. האם אין נשים ערביות או חרדיות שעובדות? אם ההשוואה היא בין גברים ערבים וגברים חרדים מדוע הקטגוריה השלישית היא לא "גברים שאינם ערבים או אינם חרדים" (ראו הערה בכוכבית ליד קטגוריות "גברים" ו"נשים")? ומה זה אומר בכלל "כל מי שאינם ערבים או חרדים"? איזה קבוצות אתניות, דתיות או חברתיות הקטגוריה הזו כוללת?

ייתכן כי החלטתם של עורכי הגרף מתבססת על נאום "ארבעת השבטים" של הנשיא רבלין אשר מבקש לחלק את החברה הישראלית לארבעה אוכלוסיות מובחנות: חילוניים, דתיים לאומיים, ערבים וחרדים. אך גם במקרה כזה הרי שיש כאן כשל. מדוע איחדו יוצרי הגרף בין החילוניים והדתיים-לאומיים תחת אותה קטגוריה?

לסיכום, נקודה אחת נוספת למחשבה. שימו לב כיצד הקטגוריות "גברים, "חרדים" ו"ערבים" הם בגוונים שונים של כחול כאשר הקטגוריה "נשים" היא בצבע צהוב. ברור כי הצבע הצהוב בולט יותר משאר הצבעים ומושך את עינו של הקורא יותר מאשר שאר הקטגוריות. האם מדובר בהטייה מכוונת או לא, ואם כן מה מטרתה?

מעקב אחרי תגובות
עדכן אותי על

0 תגובות
Inline Feedbacks
ראה את כל התגובות